Dag 12 tm 14 Los Angeles - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van Rene Bree - WaarBenJij.nu Dag 12 tm 14 Los Angeles - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van Rene Bree - WaarBenJij.nu

Dag 12 tm 14 Los Angeles

Blijf op de hoogte en volg Rene

01 September 2016 | Verenigde Staten, Los Angeles

Dag 12
Woensdag 24 augustus
Vandaag op naar Los Angeles. De nacht was warm, beneden de 30 graden is het niet geweest. En de airco deed het niet. Grrr. Bleek de volgende dag dat we zelf de stekker eruit gehaald hadden. Pfffff.
Eerst op naar het ontbijt. Eigenlijk een standaard Amerikaans ontbijt: koffie, jus, thee, appelsap, wafels die je zelf moet bakken, brood dat je kunt roosteren, muffins, jam, appel of banaan. Het is op zich prima.
Daarna inpakken en op weg naar LA, nog altijd een rit van meer dan 500km. Navigatiesysteem aan : na 298 km rechtsaf! Makkelijk genoeg.
Onderweg nog gestopt in Barnsow, een klein stadje waar ook route66 ligt.
Daar gegeten bij Denny's, een typisch Amerikaanse tent: flinke porties die je niet op kunt, en koffie en cola die ze blijven bijvullen. Met een volle maag op naar het laatste stuk.
Via brede volle highways met gemiddeld 6 banen vallen we LA binnen. Druk verkeer, waarbij je links en rechts wordt ingehaald. Keep your lane.
Als we op 100 km afstand zijn heb je al het idee in LA te zitten, zo lang blijft het druk.
Net voor het centrum van LA nog even geshopped bij een groot winkelcentra met o.a. Macy's, Victoria Secret en tal van andere bekende "betere" shops.
Redelijk gemakkelijk vinden we ons appartement, in een nauw straatje bijna aan zee. We hebben vanuit het appartement uitzicht op zee, op de Pacific. Eerst installeren in het appartement en dan nog snel even aan zee liggen en de zonsondergang bekijken.
De auto parkeren is overigens best een probleem; bij het appartement is geen ruimte en verder is er geen/weinig plek of alleen op dure plekken. We parkeren de auto vlakbij voor een paar uur. Een nacht laten staan was moeilijk, maar dat zien dan vanavond wel weer. Gewoon de domme toerist spelen maar.
Uit eten aan de boulevard, die 's avonds helaas stiller is. Het levendige gebeuren met de kraampjes is echt overdag. Daarna terug naar het appartement. Nick en ik gaan daar nog even een pilsje pakken op het dakterras, met zicht op de Pacific. We zijn in LA.

Dag 13
Donderdag 25 augustus
Vandaag gaan we LA verkennen. Zoals gewoonlijk zijn we weer op tijd uit de veren en omdat er geen ontbijt bij het appartement is en we niks in huis gehaald hebben gaan we ontbijten aan de boulevard. Een beetje fris, maar ja het is vakantie, zitten we iets na 8 uur al te ontbijten. Een machtige goed belegde omelet met toast, en een sandwich voor de liefhebber. Maar er is keus genoeg. Bakkie koffie erbij (welke de hele tijd wordt bijgevuld), of thee of appelsap. En omdat we voor 9 uur ontbijten krijgen we 50% korting, altijd mooi meegenomen. Al baseren ze de te geven "vrijwillige" fooi, je mag zelf kiezen tussen 15, 20 of 25% (!!), wel op het oorspronkelijke bedrag. Maar ja het is vakantie.
Na het eten maar eens naar de auto gaan kijken. Er is een streng wegsleep beleid dus moeten we wel actie ondernemen. Met een beetje van de domme houden was de nacht gratis en staat de auto weer goed voor 24 uur.
Dan naar het centrum. Nu hebben we nog nooit een stad gezien waar het openbaar vervoer zo slecht is geregeld, bussen en metrostations kom je slechts heel sporadisch tegen, dus hebben we maar de auto naar het beginpunt van de hop on hop off bus genomen. Daar konden we om de hoek parkeren (waarbij ze de auto voor je wegzetten); 10 euro voor de hele dag!
Tickets genomen voor de bus (met gratis tickets voor Madame Tussaud). Startpunt is midden op de Walk of Fame. Dus een mooi punt.
We nemen de rode lijn, en rijden zo bv langs Beverly Hills, beroemde restaurants, clubs, filmplekken, Hollywood boulevard, Sunset boulevard, Melrose boulevard, grote en beroemde winkels en winkelcentra. Bovendien zien we de beroemde letters van Hollywood in de verte. Nick stapt halverwege de rit over in een andere bus en gaat terug richting Venice Beach; hij heeft voor komende nacht een hostel geregeld en wil daar wat leeftijdsgenoten ontmoeten en stappen.
Wij maken de rit af, gaan bij de Mac eten (zonder refill maar met wifi) en dan nog even shoppen. Nu kunnen we de letters HOLLYWOOD beter zien.
Daarna doen we de Tour nog een keer en stappen nu uit bij Berverly's, gelegen in een groot winkelcentrum. Daar wordt even geshopped.
Wat in LA (en in SF) opvalt zijn de vele daklozen. Veel mannen en vrouwen langs de weg; verwaarloosd of dronken. Te bedelen of aan het schilderen, muziek maken, etc. Ook veel mensen lopen alle vuilnisbakken af en struinen alles af op zoek naar eten en drinken. Doordat veel restaurants een refill principe hebben, is frisdrank vaak geen probleem. We hebben de indruk dat veel restaurants deze mensen ook vaak een maaltijd of bakkie koffie geven. Nergens zijn ze irritant of opdringerig. Ze zijn er gewoon in grote aantallen. Wat wel verwonderlijk is dat er net zo veel in SF zijn als in LA (zo te zien), terwijl het weer in LA veel beter is.
Na het shoppen weer de bus in en terug naar het beginpunt. Daar maken we een rondje over de Walk of Fame en gaat Lucienne nog ff shoppen. Duurt wat langer voor ze terug is, ze verdwaald. Als ze weer gevonden is, gaan we nog even naar Madame Tussaud. Was toch gratis kaartje.... Dat bezoekje duurt langer dan verwacht en als we weer buiten komen, kopen we nog gauw wat souvenirs en gaan we daarna op weg naar huis. We moeten nog eten maar hebben geen zin in uitgebreid restaurant. Als we onderweg iets geschikts tegenkomen kijken we wel. Maar na een half uur rijden hebben we nog niet het idee op weg naar huis te zijn, en de plekken waar we komen zijn nog onherkenbaar. Na een uur ronddolen besluiten we toch maar een vage avondwinkel binnen te stappen en te kijken voor iets te eten. Weinig keus maar toch maar iets gepakt. Ook maar meteen een andere routeplanner geactiveerd. Bleek dat we bijna een uur van het appartement zaten..... Vrolijker werden we er niet op.
Nu echt naar huis! Toch nog maar een Mac genomen (met niet gare frites en mayonaise vergeten). Konden we toch in redelijk harmonie op naar het appartement.
Daar aangekomen hadden we het wel gehad en terwijl ik nog ff het dak op ging, ging de rest slapen. Nick waarschijnlijk ook nog lang niet.

Dag 14
Vrijdag 26 augustus
Na een goede nachtrust vandaag een andere ontbijt lokatie geprobeerd. Het werd de Subway. Broodje was lekker, maar geen thee of koffie, en nogal troosteloos. Dus eenmalig.
Daarna Lucienne afgezet aan de beach van Sancta Monica, waarna Marc en ik op weg gingen naar Universal Studios. Lucienne ging de gele en groene buslijnen uitproberen, met bezoeken van de stranden en havens. Marc en ik gingen naar hartje Hollywood, met als doel het maken van een Studio Tour. Maar ja dan moet je wel het hele pakket nemen; dat betekent bezoek aan het themapark. Op internet kwamen we er niet zo uit en leek het al duur. Aan de ingang werd dit beeld bevestigd! We reden er met de navigatie recht naar toe, zo de parkeergarage in (tarief: 18 euro). Daarna bij de ingang van het park kaartjes gekocht. Voor 2 man 230 USD! Je hoort mij niet meer klagen over de tarieven van de Efteling!
Maar het park was een echte belevenis: Shrek in 4d gezien, studio tour gedaan, walking dead attractie gedaan, door Zwijnstein gelopen (de wachttijd voor de attractie was hier 180 min; wat trouwens allemaal heel goed staat aangeven op centrale borden). Nog naar een dieren show geweest; wat rondgelopen en genoten van de drukte. Pffff heel druk. Tegen 5 uur vonden we het mooi geweest en gingen we naar de uitgang. Waar nog een lange rij mensen in de rij stond om het park, dat maar tot 8 uur open is, in te gaan.... Daarna een lange wandeling naar de garage; goedkoop tarief dus we stonden ook ver weg. En op naar huis over de drukke highways. Files over 6 banen.
Thuisgekomen waren Nick en Lucienne ook inmiddels terug van hun dagje uit, en die hadden ze allebei als heel positief ervaren.
We ervaren LA niet echt als een bijzondere stad; er is geen/weinig historie. Het leeft van de beroemdheden; in de vorm van films, studio's, restaurants, huizen, auto's, walk of fame, theaters. Alles is er aan gerelateerd.
Daarna gezamenlijk uit eten, na eerst foto van zonsondergang gemaakt te hebben, bij een restaurant een paar straten verderop. De auto daar geparkeerd en naar huis gelopen. Dit was onze laatste avond in LA. Nog even een start gemaakt met inpakken en toen allemaal naar bed.