Dag 4 en 5: Yosemite park - Reisverslag uit Yosemite Lakes, Verenigde Staten van Rene Bree - WaarBenJij.nu Dag 4 en 5: Yosemite park - Reisverslag uit Yosemite Lakes, Verenigde Staten van Rene Bree - WaarBenJij.nu

Dag 4 en 5: Yosemite park

Blijf op de hoogte en volg Rene

19 Augustus 2016 | Verenigde Staten, Yosemite Lakes

Dag 4
Dinsdag 16 augustus
Vandaag weer op tijd uit de veren. Vandaag gaat de rondreis beginnen. Allemaal douchen en aankleden, inpakken en dan goed ontbijten. Over het ontbijt klagen we niet; misschien wel wat zoet, en we missen het eitje, maar verder prima!
Na het ontbijt de koffers weer dicht krijgen, de rest in een zak, uitchecken en een taxi aanhouden. Auto ophalen bij Alamo, het autoverhuurbedrijf, een paar km verderop, en dan vertrekken.
Even ophalen duurt wat langer, meer mensen moesten een auto hebben. Dus gewacht in de rij. Maar het was de moeite waard. Een mooi witte mini "caravan", een Dodge. Voorzien van alle gemakken, en met veel ruimte en lekkere stoelen. Kortom heel relaxed om hierin te reizen.
We rijden via twin peaks en de "lhtb" wijk SF uit. Hier is alles in de kleuren van de regenboog; vlaggen, zebrabad, interieurs, etalages. Heel fleurig om te zien. SF was ook de plek waar de gay pride is ontstaan.
Daarna gaan we echt op pad; over de Oakland Bay bridge en de Richmond San Rafael bridge rijden we SF uit.
Over 7 baans highways rijden we door Amerika. Een dor heuvelachtig landschap, weinig groen. Totdat we in de buurt van de parken komen. Daar wordt het groen en zijn er veel bomen, maar ook veel rotspartijen. We stoppen een paar keer om foto's van het uitzicht te maken. Ook stoppen we even voor een drankje (en vooral de "restroom") in een typisch Amerikaans wegrestaurant. Heel knus en ouderwets, waar ze met de koffiekan rondlopen om bij te vullen.
De route is heel mooi, met veel hoogteverschillen en kronkelweggetjes de laatste 100 km. We rijden het Yosemite (spreek uit jossimmetie) park in, en zijn tegen half 6 bij onze Yosemite Lodge. Een prima appartement net buiten het park, tussen de bergen in. Nog even zwemmen, pizza eten en dan relaxen op het balkon of op bed. De telefoon heeft hier totaal geen bereik, dus een WiFi kaarje gekocht om ook nog ff contact te hebben met de buitenwereld. En vervolgens op tijd naar bed.

Dag 5
Woensdag 17 augustus
Vandaag hadden we op ons balkon ontbeten. We zaten in een appartement (Yosemite View Lodges) aan de rand van het park. Dus moesten we zelf voor het ontbijt zorgen. Nick had de koffie gezet (smaakte prima), en ik ging het brood (dat we de avond ervoor al gekocht hadden) roosteren. Daarbij hadden we nog kaas en boter. Het ging. We verlangden wel terug (sommige tenminste) naar het zoete ontbijt in SF.
Daarna spullen gepakt en iets na 9 uur waren we op weg naar het park.
Onderweg al vaak gestopt voor mooie vergezichten en rotspartijen, waaronder de beroemde EL Captain. Uiteindelijk kwamen we uit bij het Yosemite Village Center. Daar stapten we in de shuttlebus die ons verder het park op reed. We wilden de watervallen bezoeken. Niet zo makkelijk in de zomer want veel is opgedroogd. Je ziet veel opgedroogde beekjes met grote rotsblokken. Dat moet 's winters een machtig schouwspel zijn.
Onderaan de watervallen stapten we uit en beginnen aan de wandeltocht naar de laagste waterval (Mist trail) welke in totaal 1,5 uur zou moeten duren. Nou ja wandeltocht ...... Zo zou ik het niet willen noemen. De Amerikanen noemen het ook hiking. Langs een steil pad naar boven zwoegen is een betere benaming. Langs de kant zitten vele mensen uit te rusten. Het is ook echt zwaar. Niet zo zeer voor de jeugd;die zijn in goede conditie en lopen fluitend naar boven. Nee de oudere onder ons, hadden het zwaar, maar kwamen na enkele extra pauzes en een hartslag van boven de 200 uiteindelijk ook bij het eerste bruggetjes waar je de waterval kon zien. Pffffff een echte klim!!
Voor de liefhebbers (die er bij ons niet waren) kon je de klim vervolgen naar de middelste ( 3 uur hiken) of de hoogste waterval (5 uur lopen). Wij waren al weer blij dat we naar beneden konden.

Met de shuttlebus hervatten we onze toch door het park, terug naar de auto. Van daaruit gingen we met de auto naar de Glacier Point via de Glacier Point Road. Een kronkellige weg met talloze mooie uitkijkpunten naar een op 2200 meter gelegen uitkijkpunt. Deze weg is ook alleen in de zomer maanden begaanbaar. Ter informatie: een grote zak chips klapt spontaan open op een hoogte boven de 2000 meter. Nuttige informatie!! Vanaf het Glacier Point heb je een schitterend uitzicht over de Yosemite-vallei, Half Dome, Upper en Lower Falls, Tenaya Creek. Hier hebben we aardig wat fotorolletjes geschoten.... Nog even een ijsje gepakt om van alle na te genieten.

Moe van alle indrukken en klauterpartijen zijn we terug gereden naar de Lodges. Daar ploften we neer op balkon of bed, of gingen nog ff zwemmen.
'S avond nog gegeten in het restaurant maar dat was geen aanbeveling waard op Zoover. Moe kropen we in ons bed. Morgen weer verder reizen.